Oplevelser på vandet.
Min Første Tur Med
"Balkis"
Sommeren 96.
Medens jeg trak min cykel med min propfyldte anhænger ud gennem porten derhjemme, spekulerede jeg på om det virkelig skulle blæse lige så meget resten af dagen, som det gjorde nu, en 12/13 sekm. Vi (det vil sige Jørgen, blandt venner kaldet "Lullumand" og mig) var året før kommet i den situation at vi havde indgået væddemål med besætningen på "Langelone 2" om at mødes i Fåborg og nu skulle det være! Vi stod nu efter at min gode spidsgatter var pakket og klar og ventede for lige at se vejret an.kl.1430 havde vi ikke mere tålmodighed og lettede så fra Horsens med solid blæst i bagen " og god, "særdeles" god fart i båden hele vejen ud af fjorden. Efterhånden, som timerne gik og vi nærmede os Bjørnsknude, kunne vi godt se at Lillebælt måtte vente til dagen efter. Søen var blevet mere hård "og fra stik syd med kraftig strømsø og 1,5 til 2m. Høje bølger. vi fik også lige en melding fra Lyngby om tiltagende vind op til kuling! Det afgjorde sagen, ind til Juelsminde for natten. jeg tror nok at det var her jeg fik min rigtige "vand dåb" medens Jørgen grinede henne fra cockpittet iført sydvest og i øvrigt i god dækning for vandet der ind i mellem tog turen hen over dækket og mig sejlene skulle jo bjærges, det blev de og marstalleren tøffede i gang. I mellemtiden havde min lille "Merethe" ,jollen altså ,opgivet at flyde mere den dag. Den var lige så stille blevet bordfyldt så nu rejste både årer, bundbrædder samt alt andet løst af i alle retninger. Nå men alt blev samlet op og vi nåede ind i havn. Her lagde vi os bag en lm 23 med et ældre par i. Konen her stak pludselig hovedet op og spurgte hvor vi dog kom fra i det rædsomme vejr. Så fik hun øje på den endnu bordfyldte "Merethe" og sagde så, gud hvad er der dog sket". Jørgen stak i et latteranfald. Vi kommer lige fra Svendborg af! Med ubåd på slæb! Konen dukkede sig atter over sine kødgryder, som hun havde gang i. Hvad tænkte hun dog ikke om os? hendes ansigtsudtryk glemmer jeg ikke sådan lige. Dagen efter var vejret klaret lidt op og vi stak ud kl. 1400. men, som tiden gik øgede vinden igen og den blev frisk til hård fra syd, vores retning øv! Det blev nok de hårdeste kryds jeg har oplevet med gamle "Balkis" og den mest våde" omgang på hele turen. Lyngby meldte atter mere vind, nu op til hård kuling, godt Jørgen var med. På et tidspunkt i et kryds, blæste det så meget at jeg ikke alene kunne magte at tørne styrbords spil til stormfokken, Jørgen måtte give et nap med. Min gamle spidsgatter havde en fin mahogni luge ude på fordækket. Fin ja ,men hver gang båden dykkede ind i en "god" sø, stod der et vandgardin ned i forkahytten så alt der var her ude var pladder vådt . Pæn luge ,men ikke tæt" Vi nærmede os ”tragten” ved Lillebælt og den grønne mand” (fyret) da mørket var faldet på og alt blev roligere, jeg gik i kahytten og startede en kaffebrygning .Vi trængte efter den vandgang.En ting var jeg glad for.”Balkis” ville have været noget mere urolig på denne tur, havde hun ikke haft sine ca.5,5 tons i kølen. Nå men til Middelfart kom vi da, sent på aftenen. Da vi havde spist og klaret op var klokken hen ad midnat og så ville Jørgen absolut gå tur Og vise mig ”noget helt fantastisk”, han snakkede noget om et gammelt brand museum Oppe i byen og mig der var træt, som en gammel udslidt trillebør!! Jeg husker stadig turen op over Kaj kanten. Det var her jeg fandt ud af vad udtrykket ”sø ben” betyder. Kajens brosten kom farende op I hovedet på mig! sådan føltes det i hvert fald. Det var pludselig svært at stå på benene. Jørgen måtte støtte mig og grinede, som en flækket træsko og spurgte mig om hvor meget Jeg havde drukket i smug under turen. Intet! sagde jeg, som sandt var. Jørgen måtte fra tid til Anden styre mig uden om diverse skilte og lign. Det havde vi megen morskab ud af. Næste dag vågnede jeg op ad formiddagen og undrede mig over hvor Jørgen var blevet af. Jeg fik tøj på og stak hovedet uden for og opdagede ham ovre på modsatte kaj med sit video kamera I færd med at filme omgivelserne. Jeg havde på trods af trætheden i nat ikke sovet ret meget. Det vidste sig nemlig at den motorbåd vi havde ”parkeret” uden på ikke var helt tæt. En Gang hver halve time lød det, som når nogen lader sit vand lige ned på bådens ringdæk Og selvfølgelig i den side jeg lå. Det mente Jørgen var vældig morsomt, han grinede hver Gang det ”plaskede” i min side. Det var en dejlig stille morgen, når man tænker på vejret Dagen før. Der var egentlig ingen af os denne morgen ,der skænkede turens mål en tanke. Jeg tror nok vi blev enige om at se dagene an, som de kom. Vi lettede fra Middelfart gl. havn ved middagstid. Jørgen syntes at vi skulle sejle gennem Fænø sund Da jeg jo aldrig havde været den vej igennem før. Jeg fik nu set Lænkevig og Fænø fra dens Smukkeste side og så næsten i solskin, for det gav sig nu til at regne, men vi var ligeglade, Her var virkelig idyllisk. Da vi nåede ned omkring Fænø kalv (lille ø), så jeg nogle underlige Sorte prikker inde på denne ø. Jeg sagde til Jørgen, hva´ fanden da, det ligner sgu da pingviner Der inde. Det skal her til forfatterens forsvar lige nævnes at afstanden ind til øen på dette Tidspunkt endnu var anseelig! Da vi kom tættere på greb Jørgen kikkerten! Jeg kan endnu i dag se Hans ansigt for mig. Jeg kan ikke mindes nogen i min umiddelbare omgangs kreds, som Kunne grine så meget, som ham den dag, medens han på en pæn måde meddelte mig At det mine øjne så, ikke var pingviner, men bonde mandens sorte græssende får!! Senere efter at vi kom hjem fra denne tur havde mine venner på havnen hørt om Episoden ved Fænø hvilket har affødt mange ”skæve” bemærkninger om bla. ”nyt syn” eller Friis optik osv. Hen på eftermiddagen tøffede vi så ind i Skærbæk havn Og fandt en plads i et hjørne og ligge ved de næste par dage. Jeg skulle nu hurtigt Erfare at Skærbæk havn kun er et sted man kommer hvis man bare skal hvile en dag Inden turen går videre. Her var ”død stille”. Dagen efter, det vil sige meget tidligt næste morgen Ved halv syv tiden bankede nogen hårdt på staget (mastens wirer) og en grov mandestemme Udbad sig havnepenge. Jørgen for, som den første af os ud af køjen og fik bukser på Og var i sin iver lige ved at rive kahyts trappen med op i cockpittet, søvnig og med vildt morgenhår. Han kom nu hurtigt ned igen med stort grin på. Det viste sig hurtigt at den såkaldte havnefoged blot var mine ”gamle”, der var stået op før fanden og alle de andre for at servere morgenbrød Og tage pis på os og så køre, som død og helv… fra Horsens til Skærbæk. Vi bryggede kaffe Og nød morgen brødet medens solen kravlede op på sin plads. herligt!! Senere på dagen lettede vi fra Skærbæk mod Kolding havn og havde fint vejr hele vejen ind gennem Fjorden. Vi kom ind og fandt en plads, som Langelone 2 faktisk havde anbefalet, noget langt ude Syntes jeg jo nok.jeg fandt senere ud af at nærmeste toilet lå små 500 meter inde i havnen Og min ”Balkis” havde ikke toilet ombord. Det var ikke her man skulle have dårlig mave!! Nå men vi lå, som sagt i det yderste af havnen, det der kaldtes åen. Da vi havde spist og klaret Op ombord besluttede vi os for at få rørt bentøjet og så gå en tur op i byen. Jørgen ville gerne over og se nærmere på den russiske ubåd vi havde set stå på nogle store beton klodser ude fra vandet. For at komme ind i den skulle man betale 50 kroner pr næse. Det ville dog hverken Jørgen eller Jeg, så vi gik i stedet op mod byen, det troede vi i hvert fald. Retningen var god nok. Der hvor vi havnede altså efter en længere gåtur og trætte ben, viste sig at være Byens rensnings og fyldeplads anlæg for affaldsjord og andet ubeskriveligt. Fy for en stank!! Jeg havde nu også flere gange anfægtet hans stedsans under gåturen. Nåja, det endte selvfølgelig med at vi måtte vende om. Vi fandt en anden vej og kom ud på en sti der førte op mod byen. Vi havnede således efter endnu en længere travetur oppe i en af De små gader. Vi havde efterhånden gået et godt stykke vej og solen var også begyndt at opføre sig, som den skulle en sommerdag så tørsten var også begyndt at melde sig. ”Lullumand” ville give en kold bajer på en fortovs cafe” men havde det næste øjeblik Nær tabt den, da der i samme øjeblik lød skarpe toner bag ham fra en sækkepibe Spillende skotte iført kilt og hele udstyret så Jørgen tabte både næse og mund og næsten også hans bajer, det sidste tør jeg ikke tænke på. Dette forfærdelige instrument gjorde At vi skyndsomt fortrak fra stedet og opførte midlertidigt hovedkvarter på Koldinghus, Helt oppe på taget med udsigt over byens tage. Her sad vi så den næste time, i solen Stadig med vores øl fra fortovs cafeen, selv glasset havde jeg stadig i hånden. Hvordan det lykkedes os at få øllet med ind husker jeg ikke. (det må man normalt ikke). Men som Jørgen sagde, den skal sku skylles ned!! Vi nåede ”hjem” til båden ved 19 tiden Og satte gang i en dåse forloren skildpadde som venlige mennesker havde givet os med På turen (dåse no 2) vi havde 4 ombord. Efter et par dage havde vi nu fået nok af Kolding. Vi snakkede om vad vi nu skulle. kunne godt høre på Jørgen at han egentlig gerne Ville hjemad. Som han sagde ,kunne vi jo altid sejle en tur et andet sted hen inden Sommeren var forbi og Fåborg trak ikke så hårdt i os mere. dertil skal også lige siges At min båds køjer faktisk var for smalle at sove på, ikke så behagelige at ligge på. For at sove på ca. 70cm. Er ikke rart i flere dage af gangen. vi besluttede os for at sejle Nordpå, op til Bogense havn for at ligge der en dags tid. Vi gik ud af Kolding havn For fuldt storsejl og spilet fok i en dejlig jævn vind agten for tværs. Da vi passerede de store el kabler oppe ved den gamle Lillebælts bro gloede vi begge På min gamle Navigator, den viste 12 knob!! Vi blev enige om at strålingen fra Disse elkabler måtte være meget kraftige siden min Navigator kunne vise så meget forkert. Vores rigtige fart kunne umuligt være mere end 1-2 knob da strømmen var meget stærk Sydgående og min lille jolle ”Merethe” skummede lystigt om boven medens hun hang Der i sit tov efter båden. længere inde under land var en ”spækhugger” (typen) Begyndt at sejle baglæns. Det så komisk ud .De havde nok forsøgt at finde det Såkaldte idvande” men i næste øjeblik stod de helt stille og båden krængede Kraftigt til styrbord. vi kunne høre lige så tydeligt ude ved os at dette ikke var ”planlagt” Og der opstod en vis uro med tilhørende bandeord derfra. Vi kiggede på mit kort Og kunne også konstatere at lige der stikker der en mindre tange ud lige syd for Middelfart havn. det sidste vi så var en tililende motorbåd inden de forsvandt Bag pynten. Da vi kom fri af ”tragten” lagde jeg kursen op mod Æbelø og som Vinden øgedes kom der mere fart i Balkis, vi gik ca. 6 mil nu. Jørgen ville gerne Filme lidt mere medens vi sejlede og medens han var i gang sagde jeg ”bomme” og trak i samme øjeblik båden over stag da vinden skiftede og som Mand tydeligt kan høre på videoen ,fik han desværre bommen i hovedet og tabte Brillerne og næsten også kameraet med et tydeligt ”for helvede da”. Nå men det var heldigvis uden blodtab og med kun” en mindre bule han fik Reddet briller og kamera, men han måtte dog sætte sig ned med en vis tydelig Ørhed i hovedet. Vi fandt anduvnings bøjen ind til Bogense, men det blev ikke Bogense den dag! Over vhf’en meldte Lyngby igen tiltagende vind de næste par dage fra sydvest op til Kuling. Vi kiggede kun på hinanden én gang, det gad vi ikke igen. når vi alligevel Ikke var mere end få timer hjemmefra. at ligge indeblæst i Bogense i flere dage tiltalte os ikke. Vi havde ganske vidst talt om Samsø men resultatet ville blive det samme. Balkis skød nu en pæn fart hvor kursen blev ændret mod Horsens, over 6 knob. Med den fart ville vi nå Horsens fjord lige efter mørkets frembrud. båden gik med God fart og højde når man tænker på den gamle las” af et storsejl fra 1966 stadig hang sammen. Klokken 2100 passerede vi fyrene på Hjarnø og da vi var klar af borreknob havde mørket sænket sig. Vi startede marstalleren og jeg tog sejlene ned, om ca. 1 time ville vi være inde. Da vi kom i havn Fik vi et langt trut fra skivet Windflig” samt et stort velkommen tilbage. der blev lige med et trangt I kahytten på Balkis med alle de mennesker der mødte op. men det var sgu hygge. Medens jeg og Jørgen spiste og Henning og lotte og henry samt frank 1 drak øl og kaffe Fortalte vi om vores tur. da alle senere var gået fra borde blev Jørgen hentet af søs. Han ville selvfølgelig gerne hjem i sin egen seng, forståeligt nok. Jeg blev ombord og Sov til næste morgen hvor jeg blev vækket af henry og Jørgen til kaffe og rundstykker Ovre på henrys kutter ”Lillian”, dejligt. Det havde været en sjov, måske ikke så lang tur Men det var jo også min første tur. at vi ikke nåede Fåborg denne gang gav da også Lidt sjove og venskabelige drillerier men en tur er nu sjovest når den ikke er planlagt i Mindste detalje. Tak for turen Lullumand.
Frank Bette Aser